Publications
|
“As long as our brain is a mystery, the universe, the reflection of the structure of the brain will also be a mystery.” |
2015
- Sobańska, M., Michalowski, J.M., Szumska, I., Różycka, J. & Jaśkowski, P. (in press). Związek wielkości działań arytmetycznych z aktywnością bioelektryczną mózgu u osób biegłych w wykonywaniu prostych działań arytmetycznych. Studia Psychologiczne 1/2015
2014
- Żurawska vel Grajewska, B. (2014). The Effectiveness of Cue Relevance and Saliency in the Context-Specific Proportion Congruent Effect. Polish Psychological Bulletin, Vol. 45 (3), pp 380-391
2013
- Gola, M., Magnuski, M., Szumska, I. & Wróbel, A. (2013). EEG beta band activity is related to attention and attentional deficits in the visual performance of elderly subjects. International Journal of Psychophysiology (http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2013.05.007)
2012
- Grabowska, A., Gut, M., Binder, M., Forsberg, L., Rymarczyk, K. i Urbanik, A. (2012). Switching handedness: fMRI study of hand motor control in right-handers, left-handers and converted left-handers. Acta Neurobiologiae Experimentalis,72, 439-451;
- Gut, M., Szumska, I., Wasilewska, M. & Jaśkowski, P. (2012). Are low and high number magnitudes processed differently while resolving the conflict evoked by the SNARC effect? International Journal of Psychophysiology, 85(1), 7-16
- Verleger, R., Żurawska vel Grajewska, B., & Jaśkowski, P. (2012). Time-course of hemispheric preference for processing contralateral relevant shapes: P1pc, N1pc, N2pc, N3pc, Advances in Cognitive Psychology, 8 (1), 35-44
- Abrahamse, E.L., van der Lubbe, R.H.J.,Verwey, W.B., Szumska, I., & Jaśkowski, P. (2012). Redundant sensory information does not enhance sequence learning in the serial reaction time task? Advances in Cognitive Psychology, 8(2), 109-120.
- Asanowicz, D., Marzecova, A., Jaśkowski, P., Wolski, P. (2012). Hemispheric asymmetry in the efficiency of attentional networks. Brain and Cognition, 79, 117-128.
- Keune, P.M., Van der Heiden, L., Varkuti, B., Konicar, L., Veit R., & Birbaumer, N. (2012). Prefrontal brain asymmetry and aggression in imprisoned violent offenders. Neuroscience Letters, 515, 191-195.
- Liberati, G., Dalboni da Rocha, J.L., Van der Heiden, L., Raffone, A., Birbaumer, N., Olivetti Belardinelli, M., Sitaram, R. (2012). Towards a Brain-Computer interface for Alzheimer’s disease patients by combining classical conditioning and brain state classification. Journal of Alzheimers Disorder.
- Van der Lubbe R.H.J., Buitenweg, J.R., Boschker, M., Gerdes, B., & Jongsma, M.L.A. (2012). The influence of transient spatial attention on the processing of intracutaneous electrical stimuli examined with ERPs. Clinical Neurophysiology, 123, 947-959.
- Van der Lubbe, R.H.J., Abrahamse, E.L., & De Kleine, E. (2012). The premotor theory of attention as an account for the Simon effect. Acta Psychologica, 140, 25-34.
2011
- Żurawska vel Grajewska, B., Sim, EJ., Hoenig, K., Hernberger, H. & Kiefer, M. (2011). Mechanisms underlying flexible adaptation of cognitive control: behavioral and neuroimaging evidence in a flanker task. Brain Research, Vol 1421, 52-65
- Meijer, F., & Van der Lubbe, R.H.J. (2011). Active exploration improves the perceptual quality of virtual 3D objects in visual memory. Vision Research, 51, 2431-2439.
- Ruitenberg, M.F.L., De Kleine, E., Van der Lubbe, R.H.J., Verwey, W.B., & Abrahamse, E.L. (2011). Context dependent motor skill and the role of practice. Psychological Research.
- Staufenbiel, S., Van der Lubbe, R.H.J., & Talsma, D. (2011). Spatially uninformative sounds increase sensitivity for motion change. Experimental Brain Research, 213, 457-464.
- Grunt-Mejer, K., Grunt-Mejer, J. (2011). Road aggression - an underestimated hazard. BEZPIECZEŃSTWO PRACY - NAUKA I PRAKTYKA NR 7-8 (478-479)
- Grunt-Mejer, K., Grunt-Mejer, J. (2011). Conditions and measurement methods of driving aggression. Psychologia Społeczna Nr 2/20
2010
- Gut, M. & Szabuńko, A. (2010). Preferencja a sprawność ręki u praworęcznych, leworęcznych i przestawionych na praworęczność. Studia Psychologiczne. 48 (3), 89-96.
2009
- Gut, M. (2009) Leworęczność a dysleksja w świetle współczesnych badań. In: G. Krasowicz-Kupis (ed.) Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, str 288-311
- Gut, M. (2009) Jak bardzo plastyczny jest mózg? W: J. Gruba (red.) Logopeda. Wybór tekstów. Polski Związek Logopedów. Warszawa, str. 91-114;
- Jaśkowski, P., Skalska, B. (2009). Intencja a prymowanie podprogowe. [In:] Urbański, M. & Przybysz, P. Funkcje umysłu. Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki vol 8(21), Poznań, Zysk i s-ka Wydawnictwo (ss. 155-167).
- Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Vizja Press & IT, Warszawa.
- Jaśkowski, P., Szumska, I., & Sasin, E. (2009). Functional locus of the intensity effects in choice reaction time tasks. Journal of Psychophysiology, 23, 126-134.
- Jaśkowski, P. (2009). Negative compatibility effect: the object-updating hypothesis revisited. Experimental Brain Research, 193, 157-160.
- Verleger, R., Gebauer, S., Frizmannova, M., Kraft, S. & Jaśkowski, P. (2009). On why left events are the right ones: Neural mechanisms underlying the left-hemifield advantage in rapid serial visual presentation. Journal of Cognitive Neuroscience, 21, 474-488.
2008
- Dekowska, M., Kuniecki, M. & Jaśkowski, P. (2008). Facing facts: Neuronal mechanisms of face perception. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 68, 229-252.
- Grabowska, A., Jaśkowski, P. & Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji poznawczych i emocjonalnych procesów psychicznych z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. [In:] Strelau, J., Doliński, D. (red.). Psychologia Ogólna, vol. 2 (pp. 581-642).
- Gut, M. (2008) Wymuszona praworęczność - socjokulturowe przyczyny oraz skutki w neuronalnej organizacji mózgu. Studia Psychologiczne, 46 (3): 17-28
- Jaśkowski, P. (2008). Teoria chaosu i jej zastosowania w medycynie. [W:] Jaroszyk, F. (red.) Biofizyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL (pp. 284-296).
- Jaśkowski, P. (2008). The negative compatibility effect with nonmasking flankers. A case for a mask-triggered inhibition hypothesis. Consciousness and Cognition, 17, 765-777.
- Verleger, R., Schuknecht, S.-V., & Jaśkowski, P. & Wagner, U. (2008). Sleep-induced learning to see and to act: Effects of metacontrast-masked stimuli on behavior and on brain potentials before and after early- and late-night sleep. Brain and Cognition, 68, 180-192.
- Jaśkowski, P. (2008). Conscious contributions to subliminal priming. Consciousness and Cognition, 17, 72-83.
- Jaśkowski, P., Białuńska, A., Tomanek, M., & Verleger, R. (2008). Mask- and distractor-triggered inhibitory processes in the priming of motor responses: An EEG study. Psychophysiology, 45, 70-85.
- Jaśkowski, P. & Rusiak, P. (2008). Temporal order judgment in dyslexia. Psychological Research, 72, 65-73.
- Przekoracka-Krawczyk, A. & Jaśkowski, P. (2008). Teoria chaosu i jej zastosowania w medycynie. [W:] Jaroszyk, F. (red.) Biofizyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL (pp. 541-583).
- Sosnowski, T. & Jaśkowski, P. (2008). Psychofizjologia. [In:] Strelau, J., Doliński, D. (red.). Psychologia Ogólna vol. 2, (pp. 643-679).
- Verleger, R., Groen, M., Heide, W., Sobieralska, K., Jaśkowski, P. (2008). Selection of features in objects and in isolation: Effects of present and past task-relevance of the object status on behavior and event-related brain potentials. Psychophysiology, 45, 499-510.
2007
- Gut, M. (2007) Zmiany plastyczne w zdrowym i chorym mózgu. Kosmos, 56: 63-74
- Gut, M., Urbanik, A., Forsberg, L., Binder, M., Rymarczyk, K., Sobiecka, B., Kozub, J. and Grabowska, A. (2007) Brain correlates of right-handedness. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 67: 43-51
- Jaśkowski, P., Kurczewska, M., Nowik, A., van der Lubbe, R. H. J., & Verleger, R. (2007). Locus of the intensity effect in simple reaction time tasks. Perception & Psychophysics, 69, 1334-1343.
- Jaśkowski, P. (2007). Trudny problem świadomości. [In:] Wójtowicz-Dacka, M. i Zając-Lamparska, L. O świadomości. Pytania i odpowiedzi. Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW (ss. 75-92).
- Jaśkowski, P. & Verleger, R. (2007). What determines the direction of subliminal priming. Advances in Cognitive Psychology, 3, 181-192.
- Jaśkowski, P. & Ślósarek, M. (2007). How important is prime's gestalt for subliminal priming? Consciousness and Cognition, 16, 458-497.
- Jaśkowski P. (2007). Kilka uwag psychologa hobbysty na temat roku 2026. Roczniki Psychologiczne, 10 , 199-203.
- Jaśkowski P. (2007). Czy psychologia polska przetrwa do 2026 roku? Roczniki Psychologiczne, 10, 159-172.
- Jaśkowski, P. (2007). Mask triggered inhibitory processes in the priming of motor responses. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 32, 456-468.
- Michalak, K. & Jaśkowski, P. (2007). Predictability of posturographic signals: Influence of window width and embedding dimension. Biocybernetics and Biomedical Engineering, 27, 71-83.
- Przekoracka-Krawczyk, A. & Jaśkowski, P. (2007). Perceptual learning can reverse subliminal priming effect. Perception & Psychophysics, 69, 558-566.
- Rusiak, P., Lachmann, T., Jaśkowski, P. & van Leeuwen, C. (2007). Mental rotation of letters and shapes in developmental dyslexia. Perception, 36, 617-631. Verleger, R. & Jaśkowski, P. (2007). Disentangling neural processing of masked and masking stimulus by means of event-related contralateral-ipsilateral differences of EEG potentials. Advances in Cognitive Psychology, 3, 193-210.
2006
- Gut, M. (2006) Jak bardzo plastyczny jest mózg? Czasopismo Internetowe Logopeda, 2(3), 19-40
- Jaśkowski P. (2006). Proste i odwrócone prymowanie reakcji ruchowej. Vizja Press & IT, Warszawa.
- Jaśkowski, P. (2006). Rola maskowania w prymowaniu reakcji ruchowej. [W:] P. Oleś & S. Steuden, Kolokwia Psychologiczne: Neuronauka (pp. 163-174). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
- Jaśkowski, P. & Włodarczyk, D. (2006). Task modulation of the effect of brightness on reaction time and response force. International Journal of Psychophysiology, 61, 98-112.
- Jaśkowski, P. & Miłkowska, M. (2006). Adaptacja pryzmatyczna w rehabilitacji osób z zaniedbywaniem stronnym. Polskie Forum Psychologiczne, 11, 129-138.
- Lang, S., Kanngieser, N., Jaśkowski, P., Haider, H., Rose, M., & Verleger, R. (2006). Precursors of insight in event-related brain potentials. Journal of Cognitive Neuroscience, 18, 2152-2166.
- Rusiak, P. (2006). Umiejętności społeczne dzieci: Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej w szkole. [W:] Doradca Nauczyciela Sześciolatków. CMPPP, Warszawa, 4, 33 – 52.
- Skalska, B., Jaśkowski, P., van der Lubbe, R.H.J. (2006). The role of direct parameter specification and attentional capture in near-threshold priming of motor reactions. Advances in Cognitive Psychology, 2, 47-59.
- Wolbers, T., Schoell, E.D., Verleger, R., Kraft, S., McNamara, A., Jaskowski, P., Büchel, C. (2006). The cortical network mediating strategic control over interfering subliminal information. Cereberal Cortex, 16, 857-864.
- Verleger, R., Jaśkowski, P. (2006). Effects of masked stimuli on attention and response tendencies as revealed by event-related EEG potentials. Possible application to understanding neglect. [In:] B. Breitmeyer & H. Ogmen, First half of second, (pp. 225-241). Cambridge, London: MIT Press
- Verleger, R., Paehge, T., Kolev, V., Yordanova, J. & Jaśkowski, P. (2006). On the relation between movement-related potentials and the go/nogo effect on P3. Biological Psychology, 73, 289-313.
- Verleger, R., Kötter, T., Jaśkowski, P., Sprenger, A., Siebner, H. (2006). TMS study on non-consciously triggered response tendencies in the motor cortex. Experimental Brain Research, 173, 115-129.
2005
- Gut, M. (2005) Podglądanie pracy mózgu – co nam daje neuroobrazowanie. Wszechświat, 106(7-9): 206-212
- Skalska, B., Jaśkowski, P. (2005) Poprzedzanie podprogowe jako metoda badania świadomości, Studia Psychologiczne, 43 (2), 83-93.
- Jaśkowski, P., Skalska, B., (2005) Kiedy bodziec jest podprogowy? Czasopismo Psychologiczne, 11 (2), 167-178.
- Jaśkowski, P. & Przekoracka-Krawczyk, A. (2005). On the role of mask structure in subliminal priming. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 65, 409-417.
- Verleger, R., Görgen, S., Jaśkowski, P. (2005). An ERP indicator of processing relevant gestalts in masked priming. Psychophysiology, 42, 677-690.
- Jaśkowski, P. & Włodarczyk, D. (2005). The effect of loudness on reaction time and response force in different motor tasks. Perceptual and Motor Skill, 101, 949-960.
- Van der Lubbe, R., Jaśkowski, P. & Verleger, R. (2005). Mechanisms underlying spatial coding in a multiple-item Simon task. Psychological Research, 69, 179-190.
- Verleger, R., Jaśkowski, P. & Wascher, E. (2005). Evidence for an integrative role of P3, bridging stimulus- and response-related processing. Journal of Psychophysiology, 19, 165-181.
- Jaśkowski, P. & Kurczewska, M. (2005). Zastosowanie zlateralizowanego potencjału gotowości w psychologii eksperymentalnej. Nauka, (1), 87-99.
- Jaśkowski, P. & Rusiak, P. (2005). Posterior parietal lobe and developmental dyslexia. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 65, 79-94.
2004
- Gut, M. and Marchewka, A. (2004) Funkcjonalny rezonans magnetyczny – nieinwazyjna metoda neuroobrazowania aktywności ludzkiego mózgu, Nowe metody w neurobiologii, 35-40
- Gut, M. (2004) Plastyczny mózg. Wszechświat, 105(1-3): 27-32
- Gut, M. (2004) Zastosowanie metod neuroobrazowania w badaniu podłoża ręczności. Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 29: 97-106
- Lachmann, T., Berti, S., Kujala, T., Rusiak, P., Sobieralska, K., Schröger, E. (2004). Psychophysical and neurophysiological approaches to learning disabilities and education. In A. Oliveira (red.), Proceedings of the International Society for Psychophysics. Lisbon: ISP, 436 – 439.
- Jaśkowski, P. (2004) Neuronalne korelaty świadomości wzrokowej, czy globaliści kontra antyglobaliści. Studia Psychologiczne, 42, 29-39.
- Verleger, R., Jaśkowski, P., Aydemir, A., van der Lubbe, R. & Groen, M. (2004). Qualitative differences between conscious and non-conscious processing? On negative and positive priming effects induced by masked arrows. Journal of Experimental Psychology: General, 133, 494-515.
- Jaśkowski P. (2004). Zarys psychofizjologii. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa.
- Jaśkowski P., Rusiak P. (2004). Rola płata ciemieniowego w etiologii dysleksji. [In:] Grabowska A. & Rymarczyk K. Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. Inst. Biol. Dośw. im. M. Nenckiego PAN, Warszawa, pp. 123-143.
- Jaśkowski, P. & Sobieralska, K. (2004). Task and intensity effect on manual and saccadic reaction time. Perception & Psychophysics, 66, 535-544.
- Van der Lubbe, R.H.J., Los, S.A., Jaśkowski, P. & Verleger, R. (2004). Being prepared on time: on the importance of the previous foreperiod to current preparation, as reflected in speed, force and preparation-related brain potentials. Acta Psychologica, 116, 245-262.
2003
- Jaśkowski, P., Skalska, B. & Verleger, R. (2003). How the self controls its „automatic pilot” when processing of subliminal information. Journal of Cognitive Neuroscience, 15, 911-920.
- Jaśkowski, P., Werner, I. & Verleger R. (2003). On the translation of some stimulus features to response force. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 63, 327-335
- Jaśkowski, P. & Rusiak, P. (2003). Możliwości zastosowania badań psychofizjologicznych do badaniach dysleksji. [W:] Diagnoza dysleksji, B. Kaja (red.), Bydgoszcz, pp. 119-127.
- Michalak K. & Jaśkowski, P. (2003). Dimentional complexity of posturographic signals. II. Influence of widow widths on dimentional complexity estimation. Current Topics in Biophysics, 27, 27-36.